Saturday, January 15, 2011

hilang, terbang, melayang

semalam di saat chacha seronok mengonlinekan diri,
sedang seronok menaip menyelesaikan assignment,
sedang seronok mencari bahan,
TIBA-TIBA
pandangan menjadi semakin kabur,
semakin lama semakin hilang,
KEMUDIAN
puff!! putih.
skrin lappy chacha hilang separuh.
mula-mula try OFF then ON balek.
OK at first lama-lama jadi balik.

hari ni,
dengan berat hati terpaksa ber[isah dengan cik lappy kesayangan,
pagi2 bergerak ke MM a.k.a Mydin Mall mencari 'hospital' terbaik untuk cik lappy.

hospital 1:
chacha: skrin dia problem, tibe-tibe separuh jadi putih.
pekedai: ohh, ni masalah skrin nih.
chacha: kalau nak baiki biasa berapa?
pekedai: RM680
chacha: 'senyum penuh makna'
           : bila boleh siap?
pekedai: dalam 2 minggu.
chacha: tak pelah. bagi saya fikir dulu. 'senyum lagi'

hospital 2:
chacha: sini boleh baiki skrin rosak?
pekedai: model ape?
chacha: acer 2920.
pekedai: boleh.
chacha: berapa harga kalau nak baiki?
pekedai: antara RM500-600.
chacha: bila agak2 boleh siap?
pekedai: depends pada barang. kalau ada barang cepatlah. kalau tak da lambat. dalam 2-4 minggu macam tu.
chacha: *what the? duhh macam mana nak buat kerja macam ni*  senyum lagi. tak pelah. time kaseh ye.

hospital 3: 
chacha: kat sini boleh baiki skrin laptop rosak? 
pekedai: boleh. tengok model apa guna.
chacha: ni haa, *sambil menunjuk cik laptop pada pekedai*
pekedai: ooh.  kalau ni RM500-600.
chacha: bila boleh siap?
pekedai: tak tau lagi depends pada stok.
chacha: *adeh, ingat aku tak de keje ke nak buat dengan laptop tu?* *sigh*

hospital 4:
chacha: abang, kat sini boleh baiki laptop tak?
abang kedai: boleh. kenapa dengan laptop?
chacha: skrin dia mula-mula okay. lama-lama tinggal separuh.
abang kedai: terus ambik laptop dan ape ntah yang dia buat. lepastu dia mengeluarkan kata-kata yang berbunyi seperti di bawah.
abang kedai: ni bukan masalah skrin ni. ni maybe masalah RAM je. skrin ok je ni.
chacha: ha? RAM? berapa ehh kalau nak ganti? 
abang kedai: RAM  tak mahal, dalam RM100+ je. 
chacha: senyum lebar-lebar sampai telinga.
abang kedai: tapi nak kena chek dulu betul ke cuma RAM atau masalah skrin.
chacha: okay, kalau masalah RAM abang ganti jelah. tapi kalau skrin, abang call dulu ehh.
abang kedai: okay. nanti kalau dah siap abang call.
chacha: time kaseh. =)

apakah kesimpulan yang dapat di buat dari cara customer service keempat-empat kedai di atas?
nasib baek lah chacha tak terus tinggal laptop di kedai yang first tadi. kalau tak, mungkin akan mengalami kerugian besar ohh. naseb baek lah kawan-kawan yang survey dengan chacha tadi  kata kita cari tempat laen dulu. lagi satu. tengok cara layanan keempat2 kedai, walaupun nampak lebih kurang. tapi effort yang kedai last kitorang pergi nampak lebih. sebab tuh kami pilih kedai yang last tu. =)




p/s: please doakan cuma RAM yang perlu diganti. T____T

3 comments:

sang tabuan said...

kring2...
awak2..lappy awak ni kn..bkn tkt ram je rosak..hard disk dye pun ad prob ni..skrin dye lak lost connection ngn awak nye motherboard..pastu..awknye processor pun dh expired la..so senang cter..pe kate saye buang lam tong sampah ini lappy..pastu awak dtg kedai saya beli lappy baru k..hehe

gabanMorka said...

kalau x rugi woo..beratus akan terbang keluar dari poket

chacha said...

@gabanMorka: tahu tidak mengapa... memang rugi sesangat lah.


@sang tabuan: pandai la kau. i spray ridsect kat u nanti tawu lah...